• شیوه نامه برگزاری هفته های قرآن وعترت (ع)

 

هفته قرآن و عترت در راستای تحقق منویات بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهداف، سیاست ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور و تحقق عزم ملی برای توسعه ،تبلیغ،ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و عترت با کمک گرفتن از ظرفیت همه دستگاه¬های اجرایی دولتی و موسسات غیر دولتی در استانهای کشور برگزار می گردد.

این شیوه نامه بمنظور ارتقاء کمی و کیفی برنامه و استفاده از همه ظرفیتهای موجود در شاخه های متنوع فرهنگی و هنری تهیه و تنظیم گردید.


الف) اقدامات ستادی:


•    تبیین و جلب نظر شورای فرهنگ عمومی استان .(3 ماه قبل از اجرا )
•    تشکیل جلسه شورای سیاستگذاری برنامه هفته قرآن و عترت استان به ریاست نماینده محترم  ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان وبا حضور استاندار محترم استان و سایر اعضاء و تشریح کلیات واهداف  برنامه .(مطابق آیین نامه )
•    تشکیل جلسه ستاد اجرایی برگزاری هفته قرآن و عترت و تعیین کمیته های تخصصی و کارشناسی ذیل آن بر اساس مصوبات شورای سیاستگذاری .
•    اخذ صورتجلسات و گزارشات از کمیته های کارشناسی و تخصصی توسط رئیس ستاد اجرایی و پیگیری لازم در موارد لازم و نیز گزارش به شورای سیاستگذاری.
•    برگزاری جلسات دوره ای شورای سیاستگذاری ،قبل ،حین و بعد از اجرای برنامه .


ب ) برنامه های پیشنهادی :


    برگزاری همایش های قرآنی با حضور اساتید و عالمان برجسته استانی ،منطقه ای و ملی .
    برگزاری جلسات،نشست ها ،سمینارها و کارگاههای آموزش خانواده با محوریت قرآن و عترت.
    برگزاری محافل انس با قران کریم هرشب یک مسجد یا یک شهرستان .
    برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با موضوع قرآن و عترت.
    برگزاری نمایشگاه کتب، نرم افزار، آثار هنری ، پژوهشهای مرتبط ،معرفی سایتها و نرم افزارهای قرآن و عترتی.
    نمایش / اکران فیلم با موضوعات قرآن و عترت در سینما، مدارس و مراکز پخش فیلم .
    اجرای نمایشهای خیابانی با موضوعات قرآن و عترت .
    برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن ، تفسیر و تدبر قرآن ،حدیث ،ادعیه ، حفظ موضوعی و ...   
    برگزاری محافل تجلیل از قاریان، حافظان، خادمان ،اساتید ، پیرغلامان و هنرمندان برجسته قرآن و عترت دراستان.
    برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف .
    بر گزاری  نشست / جلسات مشاوره خانواده برای زوجهای جوان با موضوع قرآن و عترت .
    اعزام سخنرانان و قاریان و ممتازین عرصه قرآن و عترت به مساجد، مدارس و دانشگاهها و دستگاههای دولتی و شرکتها و کارخانجات تولیدی جهت اجرای برنامه های قرآنی .
    برنامه ریزی برای ختم قرآن کریم در مجامع و گروههای اجتماعی .
    اجرای ورک شاپ های ( کارگاههای عملی ) هنری و صنایع دستی .
    ایجاد ایستگاههای مختلف برای کودکان و نوجوانان از جمع آثار هنری (نقاشی،خوشنویسی،سفال،داستان،شعر،کاردستی،نمایش،بازی و ...)با محوریت قرآن و عترت .



ج) ویژگیهای برنامه :


o    استفاده از برترین و ویژه ترین آثار ومحصولات قرآنی استان در حوزه های آواها ونغمات، نمایشی ، تجسمی ،صنایع دستی،کتب علوم قرآنی ،ادعیه وپایان نامه ها ،نمایش فیلمهای سینمایی وکوتاه،محصولات رسانه های دیجیتال ،رسانه های مکتوب ومجازی .
      * البته نسخه ای از برنامه ها باید قبل از برنامه ریزی دراختیار مدیریت های تخصصی قرارگرفته و پس از  هماهنگی وتأئید ،اقدام صورت پذیرد.

o    دعوت از قاریان،مفسران ،نویسندگان ،هنرمندان،روزنامه نگاران، تهیه کنندگان و برجستگان استان درسراسر کشورجهت مشارکت و همکاری در برنامه های هفته قرآن و عترت.

o    تجلیل از خادمان قرآن و پیر غلامان برتر استان و اهدای لوح تقدیر از سوی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی و یا معاون قرآن وعترت

o    هفته های قرآن وعترت نباید محصور در مراکز استان باشد، شایسته است این برنامه ها در همه شهرستانهای  استان اجرایی شود ، بگونه ای که کل استان متاثر از این برنامه قرار گیرد، وازهمه ظرفیت های استان  بهره برداری شود.

o    باید بررسی نمائیم بجزدستگاههای اجرایی مرکزاستان چه نهادهایی را می توانیم به خدمت بگیریم وهمه را متأثر از فعالیت قرآن وعترت استان نمائیم.

o    برنامه ریزی باید بگونه ای صورت گیرد تا همه فعالان قرآنی در عرصه های مختلف (علمی،پژوهشی،فرهنگی، هنری، حفظ،قرائت،آموزش و حمایت )در برنامه ها فعالانه حضور یابند.

o    برنامه ها بدیع ، اثر گذار و همه شمول باشد.

o    اولویت بخشی به برنامه های قرآنی موثر در سبک زندگی ( اقتصاد مقاومتی و شعارهای سال).
 

د) نحوه تامین مالی برنامه :

     درصدی از هزینه های مربوط به برنامه های هفته قرآنی تا سقف معین  بر اساس توافق توسط اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت تامین و مابقی هزینه ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از محل منابع استانی (دستگاههای مشارکت کننده )با بهره گیری از پتانسیل و امکانات استان و تامین خواهد شد.
     هزینه برنامه ها و فعالیتهای اختصاصی دستگاهها توسط همان دستگاه تامین خواهد شد.
     تامین اعتبار هزینه فعالیتهای ستادی از طریق حمایتهای مالی استانداری و شهرداریها و نیز جذب حمایتهای مردمی و خیرین امکان پذیر خواهد بود.

ر) تبلیغات :

    تهیه و انتخاب یک شعار قرآنی برای تبلیغ و ترویج این فرهنگ در طول یک هفته .
    نصب بنر،پلاکارد و تابلوهای قرآنی در معابر، میادین ،پارکها و اماکن عمومی توسط شهرداری .
    نصب پیام قرآنی و احادیث و روایات متناسب با سبک زندگی ومناسبت هفته در سر درب ادارات توسط کلیه دستگاههای اجرایی استان.( صف و ستاد )
    ارسال پیامک های قرآنی به گروههای مختلف اجتماعی با مضامین قرآنی .(توسط هر دستگاه یا سازمان به جامعه هدف خود در طول هفته )
    طراحی و نصب مضامین قرآنی و احادیث و روایات بر روی بیل بردهای درون شهری و برون شهری با همکاری شهرداری مرکز استان  .
    تهیه مصاحبه ،گزارش و مستند ازبرنامه های قرآنی در طول هفته توسط شبکه استانی صدا و سیما و دریافت نوبت پخش در شبکه های سراسری و بین المللی .(فضا سازی تبلیغاتی قبل ،حین و بعد از اجرای برنامه های هفته قرآنی )
    تولید و پخش فیلمهای متناسب با محوریت قرآن و عترت در طول هفته توسط شبکه استانی صدا و سیما .
    تهیه ویژه نامه ضمیمه روزنامه و هفته نامه های استانی با همکاری صاحب امتیاز روزنامه و نشریات محلی .
    تهیه بروشوری از بخش های مختلف برنامه ها(نمایشگاه، محافل،مسابقات و...) .

س) اقدامات مدیریتی :

1-    تبیین دقیق اهداف برنامه هفته قرآن و عترت در جلسات سیاستگذاری و برنامه ریزی توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان .
2-     دعوت از همه دستگاههای اجرایی و متولیان فرهنگی استان بمنظور مشارکت در اجرای این برنامه با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان .
3-    ایجاد امکان حضور فعال جوانان و نوجوانان در اجرا و بهره مندی از برنامه ها.
4-    نظر سنجی از برنامه ها و تجزیه و تحلیل آن .
5-    استفاده حداکثری از ظرفیت IT و سایتهای مجازی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری روز.
6-    حضور یک نفر نماینده ناظر از سوی اداره کل تبلیغ و ترویج در کلیه برنامه های دستگاههای اجرایی استان و شهرستانها  در طول برگزاری هفته قرآن و عترت.
7-    مستند سازی همه زوایای برنامه : جلسات مقدماتی برنامه ریزی و هماهنگی ، اقدامات عملیاتی و برنامه ها و ارائه در گزارشات و جمع بندی پایان برنامه.
8-    کتب ، آثار هنری و محصولاتی در نمایشگاه ارائه شود که تاریخ تولید آن حداکثر منتهی به3- 2 سال آخر باشد.
9-    آغاز برنامه های مهم قرآنی در این هفته : افتتاح موسسات قرآنی ، کلنگ زنی پروژه های قرآنی ، راه اندازی سایتهای تخصصی قرآنی ، رونمایی از کتب مرتبط ، آغاز جلسات و کلاسهای آموزشی و حفظ قرآن .
10-    تجلیل از مدیران کل و مدیران فعال ، موفق و اثر گذار در اجرای برنامه ها از سوی نماینده ولی  فقیه / استاندار / وزیر / معاون وزیر . با هدف ایجاد رقابت و کیفیت بخشی به برنامه ها.( پس از  ارزیابی دفتر تبلیغ و ترویج و پیشنهاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان )
11-    اولویت بخشی به برنامه های قرآنی موثر در تغییر سبک زندگی ( اقتصاد مقاومتی و شعارهای سال ).
12-    تشویق و ترغیب  شهرستانها بمنظور مشارکت در برنامه های هفته های قرآنی .
13-    حضور حداکثری مقامات ارشد استانی و شهرستانی ( نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه استان و شهرستانها، اعضای شورای تامین استان و شهرستانها ، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و شهرسانها )
14-    انتخاب اثار برگزیده جهت خرید و حمایت با هماهنگی و تصویب شورای حمایت از آثار و محصولات قرآن و عترت مستقر در اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت .
15-    نظارت بر کلیه برنامه ها و جمع بندی نهایی ناظران به جهت اجرای دقیق تر برنامه ها .

ص) ارزیابی برنامه :

ارزیابی برنامه ازطریق نظرسنجی از 3 گروه زیر انجام شود تا برداشت صحیحی از برنامه و نقاط ضعف و قوت بدست آید:
الف ): کارشناسان ، نخبگان و مسئولین فرهنگی و قرآنی استان طی  فرم نظر سنجی (از دفتر تبلیغ و ترویج ارسال خواهد شد)و استخراج نتایج نظر سنجی .
ب ): عموم مردم و گروههای مختلف اجتماعی به شیوه بند الف .
ج ): رسانه ها و خبرنگاران .

-    نقاط قوت ، امکان سنجی از میزان استقبال اصحاب قرآنی کشور واستان و حضور جدی در برنامه ها  مستند سازی شود.

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.